Friday, January 15, 2010

Menu mlm ini ~ Tempoyak goreng ala aku



hehe mlm ni aku mam menu yg da lama ku idam2 kan ;)) tempoyak goreng sama nasi panas =p~ aaaaa nikmatnyaaaa tak terkata ;)) Smlm aku jmpa ijan. Da lama pesan kat dia suh bwk kan tempoyak utk aku sbb dia kata mak dia buat bnyk ;)). So smlm la dia bg kat aku... ingat sket je sekali mak dia bg sebotol :-s mau hari2 aku balon tempoyak nih :)). Anyway mekasih pada makcik (mak ijan) sbb bg nisa tempoyak yg sodap itu ;))

Malam ni...aku wat projek la menggoreng tempoyak ;)). aku suka bilis garing2 n banyak2 ;)). Jadinya tak yah masak lauk lain dah...mam nasik sama tempoyak goreng tu je dah cukup menyelerakan...kekekek ni serba ringkas resepi tempoyak goreng versi aku... bawang merah dan cili padi dikisar halus...ni ikut selera masing2 la...nak pedas letak lebih... kut tak tahan pedas...sket2 je la letak ;)) pastu ikan bilis...ikan bilis ni pun de option...kut suka nak kisar skali sama bawang dgn cili tu pon bule...tp kalau aku...aku suka goreng garing dlu bilis tu ;)) bila makan kang krup krap munyik bilis tu kena geget :)). Da sedia sume...tumis la bawang dgn cili tu sampai garing...pastu masuk kan tempoyak...ni pon ikut suka la ;)) nak bnyk letak la bnyk...nak sket letak sket ;)). pastu gaul rata...da naik bau....masuk kan bilis...gaul2 lg seminit dua... ready to serve ;)). kalau de ulam2 pon sodap nih... tp tadi aku mam dgn nasi putih je :)) takde ulam2 pon :)). haa sapa2 yg nak try tu sila la coba ye...
haa ni la rupa tempoyak goreng ala aku... td terlebih minyak sket :-s amat sodap di makan panas2 =p~

1 comment:

cek chun said...

perhhhh..bes2..
besok gak aku p wat :))