Sunday, July 17, 2011

Kimbap a.k.a Sushi



For first timer... rasa nya ok la ni kan hahahahaha....

Melayan kehendak Mak Cu Nuha... aku gagah jugak la membuat kimbap nih sementelah dia da bersungguh2 membeli nori tu... dan bahan2 lain pun ada.. maka aku pon buatkan la.. dia jd Camerawoman...

Kami buat 2 perisa (kalau boleh dipanggil begitu la hahahaha)... Satu perisa rendang udang... dan yg kat gambo atas tu perisa sambal tumis hahahahaha... ok for Koreans and Japanese diorg buat plain je kan...diorg just letak all the filings tu.. tp sbb kami ni tekak Melayu.. kami ubah2 la sket mengikut selera kami...

Senang je sbnrnya.. cuma kemahiran menggulung dan membajet berapa bnyk nasi yg perlu diletak tu kena la ada.. first roll aku buat mmg tak berapa nak jd... sbb terlalu bnyk nasik... so dia tak kemas.

Oleh kerana aku ni jenis selagi benda yg aku buat tu tak menjadi mengikut spesifikasi yang aku nak.. maka aku berazam utk menggulung lg buat kali kedua walaupon perut da kenyang masa tu..... Maka aku pun buat la the 2nd roll tu...

Lepas siap berbuka, solat maghrib sume2.. baru aku buat yg 2nd roll ni... dan rasa sedikit puas ati la berbanding yg pertama. Mesti korg tnya2 kan nape takde gambo gulungan pertama heehhehe.. tu kena la tnya cik Almarigobok sbb dia kamerawoman nya... Gambar2 ni sume aku copy je dr blog dia hahahaha senang keje aku...


Sbb kimbap ni da siap dgn sambal kat dlm tu.. makan cenggitu je pun da sedap... isi dlm tu selain sambal tumis.. aku letak timun yg dihiris dan juga fillet ketam.. kalau ada kerajinan di masa hadapan... aku akan try buat isi lain plak.. kalau ada kerajinan la hehehe... sesapa yg rajin tu bleh le try...

ok... resepi ringkas sila rujuk kat sini ya http://almarigobok.blogspot.com/2011/07/jom-try-buat-kimbap.html


No comments: