Friday, August 28, 2015

Sewing Project : On a Roll T-shirt


Projek menjahit kedua aku... aku cuba buat simple t-shirt. Kenapa tetiba aku cite pasal projek kedua ni... sebabnya projek pertama aku tu gambonya missing... nak kena cari dlu baru boleh share kat sini hihi

Pola untuk projek ni aku dapat dari www.craftsy.com. Untuk 2nd projek ni, aku memang cari pola yang specific untuk beginner dan novice sahaja. Tak kuasa la aku nak cari pola yang susah-susah kan... cari yang mudah, simple tapi menarik haaa...


Dari website tu aku pilih pattern On a Roll T-shirt ni pastu download la file utk pattern. Yang bagusnya, dia bukan bagi pattern sahaja tapi siap dengan cara amik ukuran, kain yang sesuai, jahitan yang sesuai, dan siap bagi video tutorial macam mana nak jahit baju ni... sangat mudah... Untuk video tu, korang boleh tengok kat youtube ni On a Roll T Shirt sewing tutorial.

Untuk dapatkan pola or pattern tu, kena la kita print dan cantumkan sendiri ikut aturannya. Alhamdulillah memang mudah la nak ikut... Kat pola tu dia ada bagi beberapa ukuran... rasanya dari size S ke XL kut. Aku guna saiz yang paling besar untuk keselamatan dan keselesaan. Kain yang dicadangkan adalah kain cotton jersey dan kalau ikut owner pattern tu, kena ukur ikut ukuran badan kita betul2 la.. tapi korang paham-paham la, kalau cotton jersey ni kain dia kan ke jenis melekat-lekat kat badan, jadi untuk aku tak sesuai untuk ikut ukuran badan yang tepat-tepat. Itu sebabnya aku ikut ukuran yang paling besar :D.
Okay, ni contoh pola yang dia bagi... ada nombor kat atas tu kan... nombor 4 tu, ikut urutan kertas... jadi bila kita da print atas kertas A4, kita bole la cantum kan pattern2 tu ikut nombor urutan tersebut... 
Kat situ jugak ada pelbagai line dengan pelbagai warna... setiap line tu mewakili saiz kita la... jadi bole pilih nak potong ikut size yang mana... bagi kes aku, aku guna line hitam yang ujung skali tu sebab itu ukuran yang paling besar...

Ini la hasilnya... ni pandangan depan la... sila abaikan kesepahan bilik aku tu... ni memang tempat serbaguna, jadi macam-macam khazanah ada hahahaha.... 

Ni pulak pandangan dari belakang baju tu... haa sebelum terlupa... ukuran panjang tangan baju tu boleh kita buat berbeza-beza... kita bole buat lengan pendek, 3/4 dan panjang. Yang aku buat ni ikut ukuran lengan panjang. 

Aku siap cantum semua malam tadi (27 Aug 2015), kul 1pagi. Sesambil menjahit tu, aku tengok cite tamil kat channel 201 hahahahhaa.... tu yang leka sampai kul 1pagi...

Aku guna kain jersey... beli kat Jakel Melaka... berapa hengget semeter tak ingat dah... aku beli masa cuti raya hari tu... mahal gak kain ni... RM18 kut semeter... eh tak ingat la pulak... aku beli dua warna, satu kain plain kaler purple seperti diatas ni... dan satu lagi kain bercorak... yang bercorak ni lagi mahal rasa aku... Itu yang masa nak potong hati dup dap dup dap takut tersalah kang naya je...rugi kain kan...

Memang puas hati sebab menjadi. Tapi ada beberapa perkara yang aku kena ubah sket. Ukuran labuh lengan dengan leher tu... lengan terlalu labuh untuk aku yang kemetot ni... leher tu plak terlalu cekci.. auww hahahahahahaha...
Bagi aku, untuk cubaan kali pertama ini dikira berjaya... sangat puas hati bila projek menjadi haha... lepas ni mungkin nak ubah-ubah sket kan... contohnya macam tambah cuff kat lengan tu dengan kain lain sedondon dengan leher ke kan... haa cantik jugak hihi... 

Kain tu asal-asalnya aku beli nak buat blouse lain... aku dapat pattern dari satu blog jahitan malaysian... aku tak tau la mana silapnya tapi pola aku tak menjadi... semua step yang dia bagitau kat blog tu aku ikut... memang sebiji-sebiji aku ikut... tp tetap tak jadi... memang da frust da sebab tak jadi.. tapi mujur jugak la aku tak potong pola tu atas kain jersey ni.. aku guna kain free yang ayah dapat 15thn lepas hahahaha... lama gila kan... haa kebetulan aku kemas store rumah mak, terjumpa kain tu... aku amik la dari dia terbiar je dalam store... balik KL aku try potong pola blouse tu, siap da jahit tepi lagi... tetiba bila cantum...tak menjadi pun... sedey...

Owh mesti korang tertanya-tanya kenapa aku tak letak pola tu semua kan... or kenapa aku tak tunjuk cara nak buat shirt tu step by step kan... sebab nya, aku nak menghormati permintaan owner pattern tu... kalau korang nak copy pattern tu... bole jengah kat website seperti yang aku mentioned kat atas tadi...



No comments: