Thursday, July 25, 2013

Botok-botok

Pernah dengar nama botok atau botok-botok? Kalau orang Johor tau la kut botok-botok nih... Orang negeri2 lain jarang atau mungkin ada yang tak tau kut apa dia botok-botok. Botok-botok ni adalah sejenis makanan. Ada macam-macam jenis botok-botok tapi yang aku slalu makan botok-botok ikan. Emm tp aku mcm penah dengar 2 jenis je botok-botok ni.. ikan dengan ayam hahahaha.. jenis2 lain aku tak penah dengar pulak ;)). 

Botok-botok ni terdiri daripada pucuk-pucuk kayu, ulam-ulaman, ikan (kebiasaannya ikan tenggiri) pastu ada rempah-rempah ratus lain... Semua bahan2 ni dibungkus dalam daun pisang dan dikukus hingga masak. Botok-botok ni kira makanan tradisi orang-orang Johor la.. tempat lain aku tak pasti. Mesti ada yang tak puas ati.."eh ko bukan orang Johor tapi apsal ko tau pulak pasal botok-botok nih?" kan kan kan hahahahaha.... Ekceli...ehem... mak aku orang Johor. Jadi aku ni kira half Johor, half Melaka. Jadinya banyak la makanan orang-orang Johor yang menjadi kebiasaan aku dan keluarga... 

Aku tak pandai nak buat makanan ni. Kalau takat nak letak daun2 dengan ikan tu aku taw la.. tapi bila sampai part rempah2 dia tu... aku rasa mcm gagal je walaupun aku tak pernah buat lagi hahahahaha. Emmm tp kan aku rasa.. aku da gagal masa part daun-daun tu lagi taw.. sebabnya aku bukan kenal sangat pucuk-pucuk kayu n ulam-ulaman nih kihkihkih... ada pulak daun tah pape aku letak skali dlm botok tu.. mabuk plak orang yang makan nanti... Jadi, aku amik la keputusan tak yah la aku nak membahayakan kesihatan orang lain dan diri sendiri. Lebih elok kita beli je la yang sedia ada di pasaran hahahahaha... baekkkkkk punya alasan hahahahaha...

Resepi aku takde jadi takde la nak letak skali kat sini. Gambar pun takde untuk hari ni sebab aku tak transfer lg gambar ke lappy nih. Owh ye.. semalam aku beli botok-botok ni kat pasar ramadhan area rumah aku. Tu yang dapat idea nak upload entry hari ni hahahaha... Sedap memang sedap...tp ada pucuk apa tah ya ampunnnn pahit amat... aku makan selai je daun tu.. pastu kuis tepi.. Intan pun makan selai je sebab pahit tak hengat... Rempah dia mmg mabeles.. sedap... tp ciput sangat :(. Ikan pun kecit je huhuhu... Sebungkus dia jual RM5. Emm nanti la time aku upload gambo dia nanti baru aku cite lanjut ye hihi...

Picture credit to Google.com
Sebagai penutup... tengok la gambo kat atas tu untuk panduan mengenal botok-botok hahahahaha... Kelas kan ayat... Aku gugel je untuk jadi rujukan... kira macam tu la lebih kurang rupanya botok-botok.. kalau kita buat sendiri memang melimpah ruah lah rempah-rempah tu.. tp kalau yang dibeli... cinonet je rempah nya...

Untuk yang suka nak mencuba.. bleh gugel resepi.. aku bleh gerenti memang sedap... nyummmmmm

No comments: