Tuesday, July 9, 2013

MASTIC

Dalam entry sebelum ni aku ada mentioned MASTIC ni kan.. digunakan dalam resepi untuk buat Date Bars. Sebab aku pelik apa bendanya rempah MASTIC ni... jadi aku pun gugel lah macam biasa... cari2 keluar la macam2 benda.. owh untuk pengetahuan, kalau gugel benda2 yang tak familiar ni, aku lebih suka tgk gugel image. Kadang2 lain tempat lain nama untuk satu2 benda kan... jadi kalau kita tengok gambar lebih senang nak tau apa benda yang dimaksudkan tu. So aku gugel image mastic ni... keluar la segala mcm gambar pokok... gambar batu2 mcm kristal tu.. gambar botol rempah dan yang paling tak boleh blah..gambar mastic floor huhuhu... apakah nak buat date bars tu kena guna serpihan lantai? hahahahaha gilos la cenggini hahahaha...

Ni gambo pokok mastic a.k.a damar...


Tak puas ati gak... aku try translate apa ke benda mastic nih... rupa2nya mastic itu adalah DAMAR... emmm damar ni bukan getah pokok yang org guna utk idupkan api ke? boleh buat masak ke? boleh dimakan eh huhuhu.. dah tak pepasal aku nak kena search info tentang damar pulak lepas ni hahahahaha...

Bagi korang yang dah biasa dgn istilah mastic or dah biasa dgn kegunaan damar ni mesti korg rasa aku mcm jakun kan hahaha.. suka ati korang la nak kata aku jakun pun sbb aku mmg tak tau apa benda mastic tu dan yang paling penting aku tak taw plak damar tu boleh dimakan hahahahahaha....
 Yang ni plak damarnya... 

 yang ini pulak...rempahnya hahahaha ada macam2 jenis rempah ni kut. Yang digunakan dalam resepi date bars tu gambarnya dalam peket2 pastu mcm serbuk je rupa bentuknya.... Aku tepek gambo ni je la... yang lain korang cari sendiri ya di google.com itu. Orang Greek makan damar ni kut... sbb ikut label tu Greek Traditional Fruit Sweets...

Emm satu keje pulak nak cari mastic kat sini kan... nampaknya resepi ni bakal berhabuk la dalam simpanan... alasan tak jumpa mastic kat malaysia ku yang terchenta hahahahaha (sah2 alasan orang malas)




All pictures credit to Google.com


No comments: