Thursday, June 14, 2012

Jalan-jalan buat pasal - Zoo Negara

 Tarikh : 31 May 2012
Lokasi : Zoo Negara, Hulu Kelang
Masa : 11:30 am
 
Kakak dan adik di pintu masuk
Nenek dan atuk beratur nak naik tram... turut kelihatan maklong dan kakak hihihihi
 
Beratur dengan makngah nak naik tram... Harga dewasa RM3, Kanak2 RM alamak tak hengat plak hahahaha... owh adik tak kena tiket...
 Kakak Panjat, adik pun nak jugak... tgk atuk risau adik tergelincir.. tp budak aktif nih bukan reti.. nak panjat jugak...

Mula2 nampak Zirafah... yang ni induk jantan... tinggi kan main... ada anak2 zirafah gak tp tak berapa comel la zirafah...

 Sebelah zirafah ada cik Ele a.k.a gajah... yang ni tak sesudah hulur belalai kat setiap org yg lalu sebelah kandang dia... peramah betul.. tp sayang, anak2 dara berdua tu penakut... tgk gajah dari jauh jek hihi

 Tram berhenti kat kawasan harimau... ni la 1st time aku gi zoo tgk rimau aktif. Rimau sangat comel especially anak rimau.. bukan anak2 je suka dengan aku2 skali suka tgk rimau hahahahaa.....

 Tu dia ngajuk bunyik rimau... "mcm mana bunyik rimau dik.." "Aummmm... Aummm" dengan pipi2 sekali mengelembung mcm tu......

 Sebelah rimau ada singa. Tapi singa ni tido jek.. ada la 2-3 eko semua tdo... takde anak singa kut tu yang mak bapak dia tdo je hahahaha

 Berhadapan dengan rimau dan singa ada rimau bintang nih... rimau yg kaler itam tu ada gak. Apa tah nama dia... rasanya ada gambo dia ina amik tapi tak nampak sebab dia tdo celah pokok huhuhu.. rimau bintang ni tak tdo.. dia sesekor je berkawad sana sini sana sini...

 Kakak berposing di Savanah Walk...

Posing lagi... binatang tu jauhkan.. tu sebab berani hihihihi... 

Kami tak lama kat Savanah Walk tu.. tak pegi sampai ke tempat Orang Utan pon... pastu patah balik ke tempat rimau. Nenek dengan Maklong duk tunggu situ.. nenek tak larat nak jalan jd maklong temankan.. kitorg gi sana sini dengan atuk...

Dah puas tengok rimau bermain2 kami naik tram semula balik ke main entrance. On the way tu, pakcik driver yang baik ada bg tau binatang2 lain yang ada di sepanjang jalan tu... contohnya ada tapir... beruang... kangaroo...buaya pon ada.. tp kitorg tgk dr atas tram je la.. maknanya... maknanyaaaaaaaa kitorg tak nampak pun minatang2 tu sume muahahaahahhaa... tensen betul :))
 
 Kami atas tram... seat depan semua da full, terpaksa la aku dgn ina duk seat belakang skali.. da la kami jalan mengundur hahahahahaha...

 Dah penat... duk rehat kat cafe sebelah station tram. Gilak mahal makanan n minuman dalam zoo. ABC bodo je da sampai 4hengget semangkuk.. hampeh betul.. aku beli setin air 100plus dengan sebotol kecit air oren, bg duit 10hengget, baki yg aku dapat cume RM0.60 jek :(( giler gilerrrrrrrrrrr... nasib baik ada bawak bekalan lain.. air masak berbotol2 aku bawak, roti pun ada, biskut lagi... koko aunch (koko crunch) pun nenek bawak... jadi tak la teruk kami nak beli makanan dalam zoo tuh...

 Sambil tgu ABC sampai adik tepon ayah... bg tau ayah bunyik rimau "aummmm aummm"....

Lepas minum ABC, kami gi musolla. Alhamdulillah musolla nya sangat selesa. Siap ada ekon lagi... dapat la berehat2 kejap. Lepas solat, siap2 nak tgk persembahan haiwan kat Amphitheater. Nenek dengan maklong tak larat nak jalan dah, diorg berehat je dlm musolla tu. Kitorg terus gi amphitheater.

Sampai sana show da mula. Kami sempat tgk sket je persembahan binatang nih.. apa tah nama dia.. Binturung ke? hahahahahahaa

OK aku da gugel.. nama dia BINTURUNG hahahahaha....tah apa dia buat tah aku pun tak taw.. yg aku taw tetiba je org tepuk tangan hahahahaha

 
 Pastu ada burung kakak tua putih ni... dia ni mata duitan sket... tgk duit je terus dia terbang datang amik... ramai la budak2 yang teruja nak tunjuk duit kat burung tuh... pastu ada gak yg tak paham konsep, lepas burung tu landing kat tangan, duit kena bg la kat burung tu.. tp ada gak yg tak mo lepaskan duit itew hahahaha... nasib ko la bebudak..

 Ni last binatang yang kitorg sempat tgk.. apa nama dia nih.. sea lion kan. Singa laut. Mula2 elok je dia ikut arahan... kutip bola la.. jaringkan bola.. tepuk tangan (tangan ke sirip? ke kaki dia eh hahahaha). Last2 dia boring gaknya... terus je melepek tepi kolam tu... penat tuan dia bg ikan la apa la.. suh penonton tepuk tangan la.. dia haram nak bergerak.. melepek je cenggitu hahahaha...  lepas tu kitorg g tgk ikan dlm kolam berlumut... pastu adik da abis bateri, kakak pun da mula meragam... siap2 terus balik rumah paklong...tidoooooo.....



Sepatah kata Kakak "Seronok kan pegi ZOO".

No comments: