Thursday, June 14, 2012

Rewang (2 & 3 June 2012)

Musim cuti skolah... kenduri kawen pun merata2 la... tak ketinggalan jugak keluarga aku... kali ni giliran Tahar plak. 3 june lepas kenduri sambut menantu kat rumah pak ngah. Tahun ni pakngah yang paling hepi aku rasa sebab dapat 2 menantu perempuan dlm masa setahun hihi.. CNY hari tu sambut menantu dari Perak, ni sambut menantu dari N9 walaupun hakikatnya menantu terbaru ni anak buah dia sendiri hihihihi. Ye.. kazen aku ni kawen dgn kazen dia sebelah mak. Kitorg ni kazen belah ayah dia ;)). So kat bawah ni serba sedikit gambo yg sempat aku cilok dr FB kaklong.. kalau ikutkan bnyk je yg mengarut2 diorg snap, malas le aku nak letak bebanyak kat sini... so silakan la ya tgk gambo ;))

 
Rewang petang sabtu
Masa ni belum ramai sangat yang ada... orang perempuan rewang dalam rumah. Kupas bawang besar, bawang putih, sediakan juadah untuk minum petang dan makan malam. Yang lelaki2 plak kat luar, ada yang tengah bersihkan ayam time ni.

Aku dan mak andak. Sambil buat koci, sambil gosip muahahahahaha
Lepas kerjakan bawang besar dgn Nenek Andak, aku tolong la si Arifah kerjakan bawang putih, skali leceh la bawang putih. Bosan betul tak abis2 aku buat hahaha. Maka aku pun lari tinggalkan je bawang putih tu... basuh2 tangan gi kacau mak andak plak, tolong dia buat kuih koci. Da terer da aku buat koci kihkihkih...
Ada kisah taw, setiap kali aku tolong diorg buat kuih koci, mesti aku tingat arwah nenek. Dulu nenek suruh aku blajar buat kuih koci kononnya nanti kalau aku kawen, mak mertua nak makan kuih koci da senang, aku da bole buatkan... Masa tu aku memang tentang abis-abisan hahahahaha aku kata la "alaaa kalau mak mertua org nak kuih koci, nanti org beli kan je la hahahahaha". Tapi skarang nih, aku rasa kalau ada mak mertua yang tetiba teringin nak suh aku (sebagai menantu dia la) buat kuih koci, aku da bole buat da rasanya muahahahahahahaha.. konfiden je.

Meja Makan Beradap
Kerja tetap dan berpencen aku setiap kali ada kenduri kawen family ialah siapkan tempat makan beradap hihihi. Slalu anak2 Pokteh yang jd assistant aku selain dari Mimi. Tapi kali ni aku dapat 2 org pembantu baru hahahaha... si Syahirah dgn Hajar. Kebetulan si Akak dengan Ann tak abis exam lagi, jadi diorg ni je la yang bantu aku kali ni. Ha.. theme dia memang purple sebab kain purple ni akan digunapakai sehingga 7 keturunan muahahahahahaha

Anak-anak dan adik-adik
 Sebelum perantin sampai, budak2 ni bergambo dulu... Yang 3 duduk kat bawah tu dalam kategori anak-anak aku la.. Kakak, Aina dan Adik. Yang duk atas kerusi belah kiri tu Fatin dan yg berdiri tu Aniq. Ni dua2 sepupu aku. Lagi dua tu anak2 belah makngah aku... jadi aku tak kenal sangat budak2 tu ehehehehe....


Ok aku da tukar uniform. Duk lepak dalam rumah jap sebelum kembali bertugas menyambut tetamu...errr aku malas nak jd penanggah sebab baju aku tu sensitip. Kang kena minyak2 kang susah plak nak membasuhnya hihihihihi....


Bergambar kenangan dengan atuk dan nenek2 yang masih sihat... yang duduk semua tu sepupu2 arwah atuk aku... masih sihat diorg Alhamdulillah... yang tengah2 antara aku dengan Syahirah tu, Mak Anjang kitorg.. adik mak.. dia tu pun tak sihat sgt tu.. menderita breast cancer. Masa kenduri Taufik dia tak dapat nak datang lansung sebab sakit. Ni da lepas kimo beberapa kali, ada perubahan la pada dia.. makin sihat dan boleh bergerak ke sana sini dgn sedikit aktif.


Last but not least, pasangan perantin dengan mak2 sedara. Ni je yang sempat terkumpul untuk bergambar kenangan dengan perantin hahahaha.

No comments: