Saturday, July 10, 2010

Bak Choy


Ok hopefully this is my last entry la :)). Hari ni aku masak bak choy dgn sos tiram... sayo tu aku beli kat CH... tgk ada selai dua da kunin2 daunnya... so gugel la resepi yg sesuai... Resepi asal org tu tak letak tofu telur, udang n cili... tp aku tambah la sume tuh hehe...ikut selera aku...
Resepi nya :
3 ulas bawang putih (dicincang)
3 sudu besar sos tiram (ikut suka hati...nak lebih bole nk kurang pon bole)
seketui tofu telur (di potong n di goreng)
4 ekor udang (dibuang kulit n dipotong2)
air (secukupnya)
sebatang cili merah (dihiris2)
Bak choy (di celur) - yg ni aku tak taw nak sukat mcm mana... tp aku guna 4-5 rumpun sayo nih... cuci bersih n celur sekejap dlm air mendidih

Cara2nya :
Tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan udang, sos tiram, cili dan air, kacau2 hingga mendidih. Susun bakchoy yg tlh di celur kedlm pinggan n letakkan tofu diatasnya... siramkan kuah yg telah sedia keatas.... sedia utk dimakan =p~

p/s:: aku wat kuah dia lebih sket... so ikut korg la nak letak air n sos tiram tu... :D

Selain bak choy ni...aku goreng ikan kembung n sotong salut tepung... ingat nak masak asam pedas...tp tetiba malas menjelma :)) so pospon la asam pedas tu hehehehe....













Selingan :: Ni hadiah besday mak... baru berkesempatan aku nak upload hehe... kami beli brooch zhulian kat mak 2 pasang nih... ni kira cam kami gantikan brooch mak yg kena curik dlu tuh... hehehe...

2 comments:

Kaseh NazLieza said...

xpenah mkn bak choy la kak...first time dgr..

NisaUsoff said...

pi gugel pic dia ;))

spesis sawi la liza ;))

p/s ejaan sbnr Bok Choy :)):))