Friday, February 4, 2011

Nasi Tomato Ayam Masak Merah


Nasi Tomato. Resepi sila cek kat blog Liza eh :D. Malas? Ok jap aku tepek sini... copy paste dr blog liza je... malas nak taip :D. Errrr sila abaikan bawang goreng yg sedikit itam tu kahkahkah...

NASI TOMATO

BAHAN-BAHAN:
- 2 cawan beras basmati (aku guna beras biasa jek ;)) )
- 2 biji tomato - potong dadu
- 2 cawan air
- 1/2 cawan susu (aku guna susu segar sbb liza tak letak susu apakan kakakakaka)
- 3 sudu besar sos tomato
- 1 helai daun pandan
- sedikit garam

Bahan Tumis
- 2 sudu mentega/ minyak sapi (aku guna mentega)
- 2cm kulit kayu manis
- 1 kuntum bunga lawang
- 1 biji buah pelaga
- 2 ulas bawang putih - hiris
- 1/4 bawang besar dihiris
- Hiasan Bawang goreng

Cara Penyediaan
- Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan
- Panaskan mentega/ minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau
- Masukkan beras. Kacau sekejap dalam 1-2 minit
- Kemudian masukkan sos tomato, tomato, susu, air, daun pandan dan sedikit garam
- Masaklah nasi macam biasa.
- Bila da siap bolehlah ditabur bawang goreng


Ayam Masak Merah... abaikan la bawang tu... lain aku suh buat lain jd nya... resepi tgk blog liza gak la... malas aku nak copy paste. Kang panjang sgt plak entry nih (dasar pemalas kan muahahahahahaha)



Sayo Goreng... sepatutnya nasi tomato makan dgn jelatah (ye ke nama dia tu... alaa yg ada nenas, timun, cili merah sume tu kakakakakakaka), tp sbb takde nenas.. takde timun... serba serbi takde... maka aku goreng jek la apa yg ada.. janji ada sayo ;));)). Resepi? goreng jek la ikut suka korg :D:D

No comments: