Saturday, October 11, 2014

Dobi Layan Diri

Hujung minggu ni bapa saudara ku akan datang dari BP. Diorg nak gi Convo akak Afifah jadi nak tumpang bermalam kat rumah ktorg. Aku ok je... gembira menerima tetamu hihi. Harap-harap diorg faham la keadaan rumah bujang aku tu hahahaha...

So malam khamis (9hb) tu, aku da siap2 sapu dan mop lantai kat hall dengan bilik aku. Nanti pokteh dgn mokteh bole tdo kat bilik aku je. Ktorg yang anak-anak dara ni boleh lepak depan TV or dalam bilik Intan. Kapet kat hall tu pun aku da siap sapu, tapi lepas berfikir sejenak (haa sejenak je fikir hahahaha) elok gak kalau di basuh kapet tu. Harap-harap takde la timbul bau2 yang kurang enak kan hihi. Maklum la... kami duk bergumpal2 atas kapet tu hari2. Makan pun kat situ (padahal ada meja makan tp gigih duk makan bersila depan TV)... 

Makanya, waktu rehat hari Jumaat tu aku pun pegi la ke dobi layan diri kat PV12. PV12 ni dekat dengan KL Festival City Mall. Aku suka gi situ time orang solat jumaat sebab situ takde orang hahahaha... jadi aku boleh bolot semua mesin kat situ sesuka hati aku... 
Gambar kat atas tu entrance dia la. Nama kedainya eZSpin. Tulis situ 24jam. Tapi aku tak pasti la betul2 24 jam ke tak sebab tak pernah terjah pun situ waktu2 tengah malam hihi...

Kat dalam tu ada 2 jenis machine: washer dan dryer. Washer ada 2 jenis, satu untuk 14kg jenama Electrolux dan 11kg aku tak pasti jenama apa. Dryer pulak ada 20kg dan 11kg punya. Jenama sama macam washer. Kalau dalam gambar tu 4 mesin yang belah kiri tu adalah mesin basuh 14kg. Yang terlindung di balik bakul tu mesin pengering 20kg.

Nampak mesin yang hujunggggg sekali warna putih. Haa yang tu belah atas adalah dryer 11kg, belah bawah pulak dia punya washer. Washer yang bawah tu ada sign rosak dan aku pun tak penah guna jenis tu, jadi memang tak sentuh lansung la mesin putih tu. Meja kat tengah2 ni tempat untuk kita melipat basuhan yang dah kering nanti... Dulu masa 1st time aku datang dobi ni, ada meja buffet tu je. Ni tetiba ada meja kayu tu sekali. Mungkin ada orang komplen kut kata meja tak cukup haahahahaha.

Alrite. Ni pulak vending machine untuk sabun dan tukar syiling. Sabun sekotak utk sekali basuhan tu harganya seringgit. Tapi aku tak beli pun, bawak sendiri dari rumah. Wangi la sket baju aku sebab guna sabun dan pelembut sendirikan hahahaha... Sofa... memang disediakan kat situ untuk kita duduk2 sesambil tunggu baju kita siap.

Chargenya... untuk washer 14kg tu sekali basuh RM6.00 selama 24minit (kalau tak silap aku la) dan dryer pulak RM4.00 juga 24minit. Untuk dryer tu, kalau kita rasa baju kita tak berapa kering lagi, boleh tambah masa. Charge nya RM0.50 untuk 3minit. Kena masukkan duit siap2 la sebelum mesin berhenti. Kalau tak dia charge semula RM4.00

Siap la aku basuh tadi. Baju aku sebakul, cadar dan selimut ada 4 helai, mattress cover sehelai, karpet sehelai, picnic mattress sehelai, fridge cover sehelai... haa banyak tu... Korang bayang kan je la mesin basuh tu empat-empat aku guna. Bila nak kering kan aku guna 2 mesin je.. amik ko tak kering baju aku hahahahah.... kena la jemur jugak balik rumah nanti...satu keje betul hahahahaha