Monday, November 22, 2010

Tak risau ke?

Hati aku betul2 tersentuh bila baca entry dr kakak ni... betul kata dia... skrg ni kalau kt tgk... ramai je budak2 bersepah2 merayau tak tentu arah.. lebih2 lg bila sekolah cuti... tgh2 hari buta merayau2 tgh padang... kadang tu men beskal... kalau yg besar sket merempit nek moto... melepak tgh2 mlm buat bising... aduiii

kat kg aku tu.. ramai gak yg mcm ni... besar kecik, laki pompuan... sama je... merayau2 tak tentu masa. Kadang tu aku bercakap gak dgn mak ayah, budak2 ni merayau2 mak bapak diorg tak cari ke? Hujan panas tak kira.. kalau aku n adik beradik lain la kan... sepanjang pengetahuan aku ni la... mmg tak penah la ada can nak lepas bebas cenggitu... ilang sket je mak da tnya... ayah da soal... bukan masa kecik2 je... da tua bagak gini pun mesti kena tnya huhuhu...

Aku ingat lg dlu2... masa kami da abes2 skolah gak la... adik lelaki aku da ada lesen moto... dia keluar jmpa kawan2 lama masa cuti2 study, belum kul 10 mlm lg mak aku da suruh tepon tnya dia kat mana, balik kul bape... masa tu kt muda kan... rasa mcm mak ni nak kongkong kt je... tp bila skrg ni (mcm la aku da tua sgt huhuhu), baru la tau kenapa mak ayah buat cenggitu...

Baru2 ni balik raya pun... aku gi keluar dgn adik lelaki aku la sbb ada urusan sket... kami g berdua.. patutnya mak ayah aku tak risau sbb aku keluar dgn adik aku sndri.. pastu plak dia tu lelaki kan... tp rupanya bila balik, mak kata ayah ko risau korg balik lambat sgt huhuhu... lambat ke aku kuar kul 1 balik kul 2 huhuhu tak sampai 2 jam pun... tp ye la... hati org tua kan... risau je anak2 takde dpn mata...

Akibat dr keperihatinan mak ayah aku tu... kami adik beradik mmg melekat je kat rumah hahahaha... kalau aku balik kg.. mmg kalau nak kemana2 aku or kami akan angkut satu keluarga... padahal takat nak beli barang dapo je kat mydin mitc hahahaha... kadang bila bercuti...semuaaaaaaaa pergi... hari tu aku g langkawi... aku taw mak ayah tak leh tdo mlm huhuhu... bila da balik, aku terdgr mak borak2 dgn pokteh n pakngah "korg bole tdo mlm anak2 pegi langkawi?" hahahahaha. Mcm2 je mak aku :))... tp ye.. aku da paham skrg ni.. hati org tua..

Sama la aku pun... sejak2 ada anak2 nih, walau pun bukan aku yg lahirkan... tp bila diorg demam.. bila adik aku janji nak sampai kul 2ptg tp tak sampai2... bila diorg ilang dr pandangan mata time berjalan2... aku jd risau... kalau boleh biar si kakak tu ada je depan mata... biar dgr je suara dia slalu... skrg aku da taw... aku da paham apa yg mak ayah aku buat selama ni semua utk kebaikan kami sbb diorg syg kan kami...

Dan aku mmg amat2 bersyukur pada Tuhan sbb ada mak ayah yg begitu... yang amat2 perihatin dengan kebajikan anak2... kalau dlu anak2 dan adik2... skrg ni anak2, cucu2 dan adik2 serta anak2 buah hahahaha... Terima Kasih Tuhan kerana mengurniakan aku nikmat sebegini... moga Kau pelihara kedua ibu ayah aku dan menyayangi mereka di dunia dan akhirat... aminnnnnn

No comments: