Tuesday, November 30, 2010

Tuntutan Agama

Insiden 1
Lokasi : Tepi jalan antara station LRT gombak menghala ke Jalan besar
Waktu : Da masuk waktu solat Asar (aku tak pasan kul bape hahahaha)
Tarikh : Sabtu (27 Nov 2010)

Ada sebuah kereta ( Hyundai Matrix kalau tak silap aku, kaler silver) berhenti tepi jalan. Pemandunya wanita (kalau tak silap aku), dan penumpang nya juga wanita bertudung. Tak taw la diorg menunggu seseorg atau saje2 park kat situ. Tapi ada satu perbuatan yg aku rasa kalau tak kena gaya mmg aku bg penampar sekor2 kat makhluk berdua tu. Betul2 masa aku nak lalu sblh kete diorg, si penumpang ni tgh turunkan sket tingkap (sbb ujan masa tu) dan dia tengah dlm percubaan utk membuang plastik kuih!!!. Bila dia terperasan aku lalu, aku dgr dia tergelak (mcm org terkantoi) n tak jd buang plastik tu. Aku sempat gak menjeleng dua ekor tu dgn mata aku yg mengerikan nih (hahahhaaa)... After few steps, aku toleh belakang skali lg, yea itu dia... plastik tu da selamat terbuang dr kereta yg ada org bongok dlmnya tu... pity u wahai kereta sbb dpt penumpang2 yg takde akal mcm tu... really sorry.

Insiden 2
Lokasi : Tempat Parking Tesco Ampang
Waktu : 1/2 jam lepas masuk waktu Zohor
Tarikh : Sabtu (27 Nov 2010)

Intan g beli eskerim, so aku tolak troli sorg2 ke kereta... sampai kat kete, ada troli yg tersandar kat belakang kereta sebelah kereta aku, so atas dasar "aku tak suka kete aku calar, n aku tak suka mencalarkan kete org", maka aku pun dgn rela hati mengalihkan troli tu supaya tak terus kena kat kete org sblh tu. Ok la kan... so keje2 punggah barang masuk ke dlm kereta pun bermula... baru 2 paper bag aku dpt masukkan tetiba ada org lalu, satu family, org Islam (kalau tgk gaya pakaiannya tu). Diorg ada bawak troli gak, penuh barang2... soping barang dapo la kut. Tak tetiba, sang anak (lelaki, da skolah menengah aku rasa) pi tolak troli kosong kat laluan tu ke arah kereta sblh aku, dannnnnnnnn yang membuatkan aku marah, dia tolak sampai santak kena ke kete sblh tu!!!. Aku merungut gak "abes la kereta org", tp tak taw la dia dgr ke tak... dan mak dia.. yg elok pakai tudung labuh tu, takde plak hati prot nak tego perbuatan sang anak... kan da nampak anak tu pi tolak sampai kena kereta org... tego la suh betulkan semula... abes calar kete org tu nnt... lg pun perbuatan tu pada aku la boleh termasuk dlm kategori KURANG AJAR dan MEMENTINGKAN DIRI SNDRI!!!.

Apa kena mengena cite kat atas tu dgn tajuk entry nih? Tentu la bnyk kena mengenanya kan. Untuk insiden 1 tu, sila jaga kebersihan la tak kira di mana pun kita berada. Dlm kereta ke, luar kereta ke, dlm rumah org ke, rumah kita sndri ke...mana2 saje la hatta dlm jamban skali pun kt kena jg kebersihan. Aku pun bukan la pembersih sgt. Tp aku bukan PENGOTOR sampai tergamak buang sampah merata2. Tolong la ya rakyat Malaysia sekalian, kalau mcm ni la mentaliti anda semua, jgn hairan la kalau ujan lebat sket bole banjir... jln 2-3 tapak bole nampak sampah yg menjengkelkan mata dsb. TOLONG la JAGA KEBERSIHAN. Penat dah kerajaan berabis duit buat kempen jg kebersihan. Kalau tak nak ikut ckp kerajaan...tak pe la, tp KEBERSIHAN tu kan TUNTUTAN AGAMA. Maka tolong dgr dan ikut PERINTAH ALLAH ya... itu pun korg sanggup nak ingkar ke? tak takut ke? kalau takde rasa takut... mmg aku tabik la sbb korg bole rasa2 diri tu terkecuali dr perintah Allah...

Insiden kedua tu plak, tolong la ya, sbgi ibu bapa, tolong ajar anak2 hormat hak dan kepentingan org lain juga. Tak guna kt bertudung labuh or berkopiah ke sana ke mari tp benda2 basic mcm ni pn kt gagal nak didik anak2. Tak kira la org tu Islam ke bukan Islam ke... diorg ttp ada hak diorg yg perlu kt hormati. TOLONG la..

Bukan 2 insiden ni je yg berlaku... tp da slalu aku perhatikan. Bab buang sampah dr kereta... berapa ramai yg abes makan cekedis or jajan2 or tisu dgn selamba suh anak2 buang ikut tingkap kete? kadang2 aku jumpa siap buang botol or tin minuman ikut tingkap kete.. tak bole pikir ke? ko nak kete ko bersih... tp ko da bahayakan org lain... itu PENTING DIRI namanya... camtu gak bab nak letak troli... da sudah loading barang dlm kerete, tolong antar troli tu ke tmpt sepatutnya... apa la salahnya kan.. kalau kat tesco tu, merata2 ada tmpt letak troli... jgn la suka2 letak belakang kereta org lain...or letak kat tmpt parking kosong... kang kena kete org ke.. org len nak parking ke.. kan da menyusahkan...

Ni baru 2 contoh je... ada bnyk lg sbnrnya. Kadang kita rasa itu sume benda remeh... tp kalau benda remeh tu pun kt GAGAL... apatah lg nak buat benda2 lain... kt da GAGAL sblm waktu!!!

1 comment:

Kaseh NazLieza said...

kalaulah semua org leh bfkr dgn baik mcm akk kn bgus...